Még néhány szó a számviteli politikáról

Kezdő Könyvelők - Számviteli politikaA számviteli törvény szerint a számviteli politika elkészítéséért, módosításáért a gazdálkodó képviseletére jogosult személy felelős. Vagyis nem a könyvelőnek kell azt elkészítenie, hanem az ügyvezető (vagy más képviselő) felelős annak elkészültéért. Természetesen szakértelem hiányában ezt a feladatot delegálhatja a könyvelőre, de a számviteli politika hiányáért elsősorban mégis ő lesz felelős. Véleményem szerint a számviteli politika elkészítésében az ügyvezetőnek és a könyvelőnek együtt kell működnie, és közösen kell mérlegelniük, hogy mely eljárások lesznek optimálisak a ködése szempontjából. A vállalkozás távlati céljait a könyvelő nem ismer(het)i, ezekről csak a vállalkozás vezetése tud információval szolgálni.

A számviteli politikát mindenképpen az ügyvezetéssel életbe kell léptetni, magyarul: alá kell íratni. Amennyiben az ügyvezetés és a tulajdonosi kör elválik, érdemes lehet a számviteli politikát a taggyűléssel is megismertetni és elfogadtatni.

A számviteli politika elkészítésére az alakulástól számított 90 nap áll rendelkezésre. Mivel ekkor még sok kérdés tisztázatlan lehet, vagy csak azokról a kérdésekről kell dönteni, amelyekről mindenképpen kötelező. Aztán, ahogy alakul a cég tevékenysége folyamatosan lehet a változásokat életbe léptetni. Fontos, hogy a számviteli politika nem egy egyszer elkészítendő dokumentum, hanem akkor jó, ha a céggel együtt dinamikusan fejlődik, a szükséges változásokat pedig folyamatosan átvezetjük rajta.
A megvalósítás praktikus módja lehet, hogy a számviteli politikához folyamatosan mellékleteket vagy kiegészítéseket készítünk, és ezeket hatályba is léptetjük.

A számviteli politikának és mellékleteinek a világosság elvét szem előtt tartva, egyértelműen megfogalmazni a választott lejárásokat, ha szükséges az okokat és a hatálybalépés időpontját. A szabályzatok szerkesztésekor tartsuk szem előtt, hogy azokat nem „magánhasználatra” gyártjuk, abból bárkinek le kell tudnia könyvelnie a társaságnál előforduló könyvelési tételeket valamint el kell tudnia készíteni az éves beszámolót illetve a könyvelés és beszámolás szabályosságát ellenőriznie kell tudni.
Nem baj az, ha olyan szabályzatot használunk, melyet készen vásároltunk, de a hatályba helyezés előtt mindenképpen testre kell szabni, és a rendelkezések változását nyomon kell követnünk, amit nem csak a társaság tevékenységének változása, bővülése okozhat, hanem a jogszabályi környezet változása is.

Oszd meg a bejegyzést
facebooktwitterpinterest
Kövesd a Kezdő Könyvelőt
facebooktwitterpinterest

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.